BAB 13: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN
PENDAHULUAN
2.
ISI PENTING
Terdapat tiga isi penting yang saya
pelajari daripada topik ini. Antaranya adalah persediaan sebelum mengajar.
Antara perkara yang perlu dittikberatkan sebelum masuk ke dalam kelas mestilah
ilmu, peralatan, ruang dan persediaan untuk mengajar didalam kelas.
Sebelum guru masuk ke kelas mereka mestilah memastikan bahawa mereka mempunyai
persediaan untuk mengawal pelajar didalam kelas.
Seterusnya adalah buku rekod mengajar.
Sebelum aktiviti didalam kelas dijalankan guru mestilah merekod didalam buku
rekod . Setiap guru mestilah merekod dan menulis segala aktiviti yang
dijalankan didalam kelas. Selain itu, guru juga mesti merekod segala masalah
dan kebaikan yang berjaya dilaksanakan didalam kelas.
Akhir sekali, perlaksanaan P& P
didalam kelas mestilah mempunyai 3 perkara penting. Antaranya adalah set
induksi, penyampaian isi dan penutup. Terdapat beberapa perkara yang penting
dalam set induksi, antaranya adalah guru perlu merancang permulaan pengajaran
yang baik yang dapat menarik perhatian dan minat murid. Guru juga mengaitkan
pelajaran yang lepas atau dengan pengetahuan sedia ada murid. Selepas itu,
penyampaian isi. Guru menyampaikan isi kandungan sebenar kepada murid. Guru
perlu merancang beberapa langkah yang berurutan, disusun dengan baik dengan
mencatat anggaran masa (tempoh) yang sesuai. Seterusnya adalah penutup. Penutup boleh dilakukan melalui suatu
rumusan atau kesimpulan. Guru haruslah memberikan satu kesimpulan atau rumusan
mengikut subjek yang diajar pada masa itu.
Konsep
Pengajaran
- Pengajaran merupakan satu proses penyampaian ilmu pengetahuan
- Pengajaran berkesan iaitu Merancang topik, objektif, isi, cara penyampaian dan penilaian yang sesuai dengan kebolehan sedia ada dan minat pelajar
- Pengajaran merupakan satu tindakan yang bertujuan untuk membawa perubahan dari segi kepercayaan, nilai dan makna
- Pengajaran merupakan aktiviti intelek
- Ia melibatkan pemikiran,perasaan, dan penilaian
- Pengajaran merupakan satu sistem aktiviti yang ditujukan kepada pelajar-pelajar dengan harapan akan membawa perubahan tingkah laku dikalangan mereka
- Terdapat dua jenis pengajaran iaitu pengajaran terkini dan tradisional
- Dalam pengajaran terkini, terdapat pengajaran yang memusatkan kepada murid
- Dalam pengajaran tradisional, pengajaran memusatkan kepada guru
Ciri-ciri
Pengajaran
- Mempunyai unsur utama iaitu guru dan murid
- Guru sebagai pengajar dan murid memainkan peranan sebagai murid
- Melibatkan proses pemikiran dan penggunaan bahasa & simbol
- Dijalankan dengan pelbagai bentuk
- Meliputi segala aspek Proses melibatkan interaksi dua hala
- Mengandungi unsur sains dan unsur seni
Ciri-ciri
Pembelajaran
- Peringkat mengikut turutan
- Rangsangan → Pemikiran → Perubahan Tingkah Laku
- Perubahan tingkah laku dari tahap rendah ke tinggi
- Proses yang berterusan & akan berhenti apabila hilang motivasi atau motif pembelajaran yang sesuai
- Pembelajaran akan berlaku dari pengalaman atau latihan
- Perubahan tingkah laku dibentuk dari proses pemikiran dan penanggapan
- Berlaku atas usaha sendiri mengikut motif atau motivasi seperti keinginan belajar
RUMUSAN
Pengurusan alam pembelajaran ini
perlu dititikberatkan oleh para guru supaya minat para pelajar dapat dipupuk
dengan mudah.Selain itu,segala pemindahan maklumat akan berjalan lancar
sekaligus meningkatkan pencapaian para pelajar.
Ulasan
Catat Ulasan