KPS 3014 (PENGURUSAN PEMBELAJARAN)
BAB 1 : MENGURUS PEMBELAJARAN
- Mengurus adalah satu alat yang penting bagi mengawal kelakuan dan sikap pelajar. Apabila guru bijak menguruskan pelajar maka guru akan dapat mengatasi masalah yang timbul sewaktu proses pembelajaran malah akan meningkatkan prestasi akademik pelajar.
- Pengurusan biasanya adalah untuk mencapai objektif dengan cara memberikan tugasan kerja kepada pelajar supaya kerja dapat dilaksanakan bagi mencapai objektif tersebut,
- Pembelajaran merupakan proses perubahan tingkah laku yang tetap dan berlaku kerana pengalaman dan latihan yang diteguhkan.Pembelajaran didefinisikan sebagai perubahan tingkah laku individu disebabkan olehpengalaman yang dilalui (Slavin 1997, Mazur 1990, Rocklin 1987). Namun begitu,perubahan akibat daripada perkembangan fizikal seperti ketinggian dan tumbesaranbukanlah merupakan satu proses pembelajaran. Menurut Stalling (1973), beliauberpendapat bahawa pembelajaran berlaku berdasarkan :1)Pembelajaran harus menampakkan perubahan di dalam tingkah laku.2)Pembelajaran harus melibatkan sesuatu pemikiran.3)Pembelajaran menghasilkan sesuatu perubahan melalui pengalaman atau latihan yang dilalui.
1) Induktif
2) Deduktif
3) Koperatif
4) Konteksual
- OHP (OVERHEAD PROJECTOR)
- KERTAS MAHJONG
- PETA I-THINK
- KOMPUTER DAN LCD
•OBJEKTIF PENGAJARAN YANG HENDAK DICAPAI
•JANGKA MASA PENGAJARAN
•BAHAN-BAHAN PENGAJARAN YANG ADA
• LATAR BELAKANG PELAJAR
•JUMLAH SUSUNAN PELAJAR
•JANGKA MASA PENGAJARAN
•BAHAN-BAHAN PENGAJARAN YANG ADA
• LATAR BELAKANG PELAJAR
•JUMLAH SUSUNAN PELAJAR
Punca sesebuah pengurusan pembelajaran itu tidak berkesan:
•TIADA
PENETAPAN OBJEKTIF PEMBELAJARAN
•KAEDAH
PENGAJARAN TRADISIONAL
•KEKURANGAN
PENGALAMAN
•KEGAGALAN
BERINTERAKSI DENGAN BAIK DI DALAM BILIK DARJAH
•BILANGAN
PELAJAR YANG TERLALU RAMAI
•KONFLIK
DALAM SISTEM SEKOLAH
Kesimpulan:
Secara kesimpulannya, mengurus pembelajaran ini merujuk kepada aspek atau
cara pengajaran yang digunakan oleh para guru ketika proses pembelajaran.
Langkah yang berkesan akan memberi impak yang positif kepada para pelajar
untuk menerima ilmu yang disampaikan. Menurut kajian ini juga, kaedah
yang digunakan oleh guru untuk mengawal suasana bilik darjah juga penting
agar tiada masalah disiplin yang timbul dan supaya sesebuah pengurusan
pembelajaran itu berjaya.
Ulasan
Catat Ulasan