Langkau ke kandungan utama

KPS 3014 ( PENGURUSAN PEMBELAJARAN)

KPS 3014 (PENGURUSAN PEMBELAJARAN)

BAB 1 : MENGURUS PEMBELAJARAN
  • Mengurus adalah satu alat yang penting bagi mengawal kelakuan dan sikap pelajar. Apabila guru bijak menguruskan pelajar maka guru akan dapat mengatasi masalah yang timbul sewaktu proses pembelajaran malah akan meningkatkan prestasi akademik pelajar.
  • Pengurusan biasanya adalah untuk mencapai objektif dengan cara memberikan tugasan kerja kepada pelajar supaya kerja dapat dilaksanakan bagi mencapai objektif tersebut, 
  • Pembelajaran merupakan proses perubahan tingkah laku yang tetap dan berlaku kerana pengalaman dan latihan yang diteguhkan.
    Pembelajaran didefinisikan sebagai perubahan tingkah laku individu disebabkan oleh
      pengalaman yang dilalui (Slavin 1997, Mazur 1990, Rocklin 1987). Namun begitu,
     perubahan akibat daripada perkembangan fizikal seperti ketinggian dan tumbesaran
      bukanlah merupakan satu proses pembelajaran. Menurut Stalling (1973), beliau
      berpendapat bahawa pembelajaran berlaku berdasarkan :
    1)Pembelajaran harus menampakkan perubahan di dalam tingkah laku.
    2)Pembelajaran harus melibatkan sesuatu pemikiran
    3)Pembelajaran menghasilkan sesuatu perubahan melalui pengalaman atau latihan yang dilalui.
     
      Kaedah yang digunakan:
1) Induktif
2) Deduktif
3) Koperatif
4) Konteksual
5) Elektif


Bahan yang sering digunakan dalam sesi pembelajaran:
  • OHP (OVERHEAD PROJECTOR)
  • KERTAS MAHJONG
  • PETA I-THINK 
  • KOMPUTER DAN LCD
Perancangan Pembelajaran yang guru pratikkan sebelum memulakan pembelajaran:

      •OBJEKTIF PENGAJARAN YANG HENDAK DICAPAI
•JANGKA MASA PENGAJARAN
•BAHAN-BAHAN PENGAJARAN YANG ADA
• LATAR BELAKANG PELAJAR
•JUMLAH SUSUNAN PELAJAR
Punca sesebuah pengurusan pembelajaran itu tidak berkesan:

   •TIADA PENETAPAN OBJEKTIF PEMBELAJARAN
   •KAEDAH PENGAJARAN TRADISIONAL 
   •KEKURANGAN PENGALAMAN 
   •KEGAGALAN BERINTERAKSI DENGAN BAIK DI DALAM BILIK DARJAH
   •BILANGAN PELAJAR YANG TERLALU RAMAI  
   •KONFLIK DALAM SISTEM SEKOLAH  
Kesimpulan:

Secara kesimpulannya, mengurus pembelajaran ini merujuk kepada aspek atau 
 cara pengajaran yang digunakan oleh para guru ketika proses pembelajaran.  
Langkah yang berkesan akan memberi impak yang positif kepada para pelajar 
 untuk menerima ilmu yang disampaikan. Menurut kajian ini juga,  kaedah 
yang digunakan oleh guru untuk mengawal suasana bilik darjah juga penting 
 agar tiada masalah disiplin yang timbul dan supaya sesebuah pengurusan 
 pembelajaran itu berjaya.
 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BAB 10: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

BAB 10:  PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA   Definisi Budaya   Budaya merujuk kepada ciri-ciri atau hasilan tingkah laku yang dipelajari oleh sekumpulan manusia daripada persekitaran sosialnya (Amir 2002). Definisi Pelbagai Budaya -Satu sistem kepercayaan dan tingkah laku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan kepelbagaian dalam kelompok sebuah organisasi atau masyarakat, mengakui dan menghargai perbezaan sosiobudaya, dan menggalakkan dan menerima sumbangan berterusan mereka dalam konteks dan budaya yang inklusif dalam organisasi atau masyarakat berkenaan. Teori Sosial Pelbagai Budaya terbahagi kepada 3 : 1.       Teori Melting Pot 1: Anglo Conformity Teori ini melihat individu dalam masyarakat secara hierarki, iaitu kumpulan majoriti dan minoriti. Sebagai contoh, apabila kumpulan majoriti adalah penganut agama A, maka kumpulan minoriti hendaklah mengikut agama golongan majoriti. Teori ini jelas tidak berpegang kepada prinsip demokrasi 2.       Melting Pot II: E

BAB 11: PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA

BAB 11: PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA Pengurusan murid pelbagai upaya Pengurusan murid pelbagai upaya merupakan satu langkah yang diambil untuk membantu murid-murid yang mengalami masalah dalam pembelajaran. Secara amnya, pengurusan murid pelbagai upaya ini lebih terarah kepada program pendidikan kahas yang dijalankan ke atas peajar-pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran sama ada secara fizikal atau mental. Pendidikan kahas itu sendiri merujuk kepada program yang dibentuk untuk memenuhi keperluan pendidikan murid-murid yang berkeperluan khas. Pendidikan khas juga merujuk kepada satu pendekatan, rancangan pendidikan, strategi, kaedah dan teknik untuk mengajar murid-murid istimewa kerana mereka tidak berupaya untuk mencapai target yang sepatutnya daripada program sekolah aliran perdana. Kajian mengeni pengurusan murid pelbagai upaya ini memfokuskan kepada empat topik perbincangan iaitu pemulihan, pengayaan, pelbagai kecerdasan dan berkeperluan khas. Program pemulihan dan pen

BAB 13: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

BAB 13: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENDAHULUAN Menurut (Shaarai, 2012)proses pembelajaran merupakan salah satu unsur penting untuk mencapai keberhasilan dalam pembelajaran. Pengurusan pembelajaran merangkumi segala persediaan seperti persediaan tempat pembelajaran yang kondusif. Menurut( Eng,2014)Alam pembelajaran bermaksud keaadan atau suasana belajar yang dapat merangsang minat belajar kanak- kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku ke arah positif dan daripada tidak tahu kepada tahu.Pengajaran merupakan suatu proses yang merangkumi aktiviti-aktiviti perancangan, pelaksanaan, penilaian, dan memberikan maklumbalas. 2.       ISI PENTING Terdapat tiga isi penting yang saya pelajari daripada topik ini. Antaranya adalah persediaan sebelum mengajar. Antara perkara yang perlu dittikberatkan sebelum masuk ke dalam kelas mestilah ilmu, peralatan, ruang dan  persediaan untuk mengajar didalam kelas. Sebelum guru masuk ke kelas mereka mestilah memastikan bahawa