BAB 8: PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN
1. Tingkah laku adalah apa yang
dilakukan atau diperkatakan oleh seseorang individu. Tingkah laku juga semua
tindakan manusia yang boleh diperhati, diukur dan dinilai dan sebarang
perbuatan yang dilakukan sama ada secara terus atau tidak, secara sedar atau
separa sedar yang terbahagi kepada
2 iaitu:
a)
Tingkah laku positif-merupakan tingkah laku yang baik untuk
perkembangan mereka kerana dengan adanya tingkah laku
ini mereka akan lebih bersemangat untuk melibatkan diri dalam aktiviti
pengajaran dan pembelajaran.
b)Tingkah
laku negatif- merupakan tingkah laku yang mampu memberikan masalah dan
mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas.
Sepertinya suka mengganggu rakan lain dan sering memberontak dalam
kelas.
-distruptif
-bergantung
-diskruktif -hyperaktif
.
Pengurusan Tingkah laku
“Menurut Dr. Ragbir Kaur a/p Joginder Singh (2005), pengurusan
tingkah laku merupakan satu rancangan untuk memodifikasikan tingkah laku
bermasalah ke satu matlamat yang telah ditetapkan dengan teknik yang sesuai.
Disiplin pula ialah peraturan-peraturan yang perlu dipatuhi oleh seseorang
murid di sekolah bagi mewujudkan tingkahlaku yang baik dan juga merupakan
proses mendidik dan membolehkan seseorang melakukan sesuatu dengan
sempurna. Disiplin juga adalah satu set peraturan yang telah ditetapkan kepada
murid-murid bagi mengawal serta untuk mendapatkan tingkah laku yang diingini.
Masalah disiplin sekolah lebih sesuai dirujuk sebagai masalah salah laku
pelajar atau tingkah laku devian.”
Tingkah
laku devian:
•
Menurut kamus Dewan 2003, tingkah laku devian didefinisikan
sebagai tingkah laku yang menyimpang ataupun melencong. Manakala menurut Albert
cohen 2005, mentakrifkan tingkah laku devian sebagai kelakuan yang melanggar
jangkaan yang diinstitusikan iaitu jangkaan yang dikongsi dan diiktiraf sebagai
sah dalam sesuatu sistem sosial.
- Jenis-jenis Devian:
- 1) Inovasi (INNOVATION)
- 2) Ritual (RITUALISM)
- 3) Undur ( RETRETISM)
- 4) Menentang ( REBELLIATION)
- Pekeliling yang digunakan oleh sekolah adalah Ordinan Pelajaran 1959,
- peraturan-peraturan disiplin sekolah 1957/1959,
- pekeliling merotan,
- pekeliling terkini adalah semua guru merupakan guru disiplin (semua)
- guru menggunakan medium Sistem sahsiah disiplin murid “SSDM”yang diperkenalkan oleh KPM untuk melaporkan sebarang kesalahan dan amalan baik setiap murid)
Kaedah yang digunakan, untuk mengurangkan masalah
disiplin:
- myVest
- Code8
- I see
Ulasan
Catat Ulasan