Langkau ke kandungan utama

BAB 8: PENGURUSAN TINGKAH LAKU


   BAB 8: PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN

1.   Tingkah laku adalah apa yang dilakukan atau diperkatakan oleh seseorang individu. Tingkah laku juga semua tindakan manusia yang boleh diperhati, diukur dan dinilai dan sebarang perbuatan yang dilakukan sama ada secara terus atau tidak, secara sedar atau separa sedar yang terbahagi kepada 2 iaitu:
   a) Tingkah laku positif-merupakan tingkah laku yang baik untuk perkembangan mereka      kerana dengan adanya tingkah laku ini mereka akan lebih bersemangat untuk   melibatkan diri dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
    b)Tingkah laku negatif- merupakan tingkah laku yang mampu memberikan masalah dan   mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas.  Sepertinya suka   mengganggu rakan lain dan sering memberontak dalam kelas.
  -distruptif  -bergantung
  -diskruktif  -hyperaktif

. Pengurusan Tingkah laku
“Menurut Dr. Ragbir Kaur a/p Joginder Singh (2005), pengurusan tingkah laku merupakan satu rancangan untuk memodifikasikan tingkah laku bermasalah ke satu matlamat yang telah ditetapkan dengan teknik yang sesuai. Disiplin pula ialah peraturan-peraturan yang perlu dipatuhi oleh seseorang murid di sekolah bagi mewujudkan tingkahlaku yang baik dan juga merupakan proses mendidik dan membolehkan seseorang melakukan sesuatu dengan sempurna.  Disiplin juga adalah satu set peraturan yang telah ditetapkan kepada murid-murid bagi mengawal serta untuk mendapatkan tingkah laku yang diingini. Masalah disiplin sekolah lebih sesuai dirujuk sebagai masalah salah laku pelajar atau tingkah laku devian.”

           Tingkah laku devian:
     Menurut kamus Dewan 2003, tingkah laku devian didefinisikan sebagai tingkah laku yang menyimpang ataupun melencong. Manakala menurut Albert cohen 2005, mentakrifkan tingkah laku devian sebagai kelakuan yang melanggar jangkaan yang diinstitusikan iaitu jangkaan yang dikongsi dan diiktiraf sebagai sah dalam sesuatu sistem sosial.
  • Jenis-jenis Devian:
  • 1) Inovasi (INNOVATION) 
  • 2) Ritual (RITUALISM) 
  • 3) Undur ( RETRETISM)
  • 4) Menentang ( REBELLIATION) 

Peraturan dan pekeliling yang boleh diamalkan di sekolah
  • Pekeliling yang digunakan oleh sekolah adalah Ordinan Pelajaran    1959,
  • peraturan-peraturan disiplin sekolah 1957/1959,
  •     pekeliling merotan,
  •  pekeliling terkini adalah semua guru merupakan guru disiplin (semua)
  •  guru menggunakan medium Sistem sahsiah disiplin murid “SSDM”yang diperkenalkan oleh KPM untuk melaporkan sebarang kesalahan dan amalan baik setiap murid)
      Kaedah yang digunakan, untuk mengurangkan masalah disiplin:
  •    myVest
  •   Code8
  •    I see


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BAB 10: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

BAB 10:  PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA   Definisi Budaya   Budaya merujuk kepada ciri-ciri atau hasilan tingkah laku yang dipelajari oleh sekumpulan manusia daripada persekitaran sosialnya (Amir 2002). Definisi Pelbagai Budaya -Satu sistem kepercayaan dan tingkah laku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan kepelbagaian dalam kelompok sebuah organisasi atau masyarakat, mengakui dan menghargai perbezaan sosiobudaya, dan menggalakkan dan menerima sumbangan berterusan mereka dalam konteks dan budaya yang inklusif dalam organisasi atau masyarakat berkenaan. Teori Sosial Pelbagai Budaya terbahagi kepada 3 : 1.       Teori Melting Pot 1: Anglo Conformity Teori ini melihat individu dalam masyarakat secara hierarki, iaitu kumpulan majoriti dan minoriti. Sebagai contoh, apabila kumpulan majoriti adalah penganut agama A, maka kumpulan minoriti hendaklah mengikut agama golongan majoriti. Teori ini jelas tidak berpegang kepada prinsip demokrasi 2.       Melting Pot II: E

BAB 11: PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA

BAB 11: PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA Pengurusan murid pelbagai upaya Pengurusan murid pelbagai upaya merupakan satu langkah yang diambil untuk membantu murid-murid yang mengalami masalah dalam pembelajaran. Secara amnya, pengurusan murid pelbagai upaya ini lebih terarah kepada program pendidikan kahas yang dijalankan ke atas peajar-pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran sama ada secara fizikal atau mental. Pendidikan kahas itu sendiri merujuk kepada program yang dibentuk untuk memenuhi keperluan pendidikan murid-murid yang berkeperluan khas. Pendidikan khas juga merujuk kepada satu pendekatan, rancangan pendidikan, strategi, kaedah dan teknik untuk mengajar murid-murid istimewa kerana mereka tidak berupaya untuk mencapai target yang sepatutnya daripada program sekolah aliran perdana. Kajian mengeni pengurusan murid pelbagai upaya ini memfokuskan kepada empat topik perbincangan iaitu pemulihan, pengayaan, pelbagai kecerdasan dan berkeperluan khas. Program pemulihan dan pen

BAB 13: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

BAB 13: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENDAHULUAN Menurut (Shaarai, 2012)proses pembelajaran merupakan salah satu unsur penting untuk mencapai keberhasilan dalam pembelajaran. Pengurusan pembelajaran merangkumi segala persediaan seperti persediaan tempat pembelajaran yang kondusif. Menurut( Eng,2014)Alam pembelajaran bermaksud keaadan atau suasana belajar yang dapat merangsang minat belajar kanak- kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku ke arah positif dan daripada tidak tahu kepada tahu.Pengajaran merupakan suatu proses yang merangkumi aktiviti-aktiviti perancangan, pelaksanaan, penilaian, dan memberikan maklumbalas. 2.       ISI PENTING Terdapat tiga isi penting yang saya pelajari daripada topik ini. Antaranya adalah persediaan sebelum mengajar. Antara perkara yang perlu dittikberatkan sebelum masuk ke dalam kelas mestilah ilmu, peralatan, ruang dan  persediaan untuk mengajar didalam kelas. Sebelum guru masuk ke kelas mereka mestilah memastikan bahawa