Langkau ke kandungan utama

BAB 6: PENGURUSAN SUMBER


BAB 6:  PENGURUSAN SUMBER 

Pengurusan maksudnya ialah mengurus sesuatu yang melibatkan cara mengurus, seelok-eloknya kerja dan tanggjungjawab pengurus.
Henry Farol menyenaraikan lima aspek utama dalam pengurusan iaitu merancang, megelola, mengawal dan mengarah.
Manakala, sumber ialah sebarang bahan yang digunakan dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.

Konsep Pusat Sumber adalah:
·                suatu tempat yang memberikan suasana pembelajaran kendiri yang selesa.
·                perkhimatan yang ditawarkan membolehkan pelanggan mendapat dan mengamal kemahiran dalam belajar.
·                koleksi bahan yg disediakan lengkap dan kemaskini sejajar dengan perkembangan pendidikan
·                 agen perubahan yang dapat memupuk potensi dan minat pelanggan di bidang pembelajaran.
Fungsi Pusat Sumber ialah:
·                mengenalpasti dan menyediakan koleksi bahan untuk keperluan kokurikulum dan kurikulum.
·                berkhidmat sebagai pusat bahan dan alatan yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran.
·                tempat pemilihan dan penilaian bahan sebelum digunakan
·                pintu masuk maklumat dari agensi luar
·                mendapatkan panduan mencari, mengguna, menghasil dan mempersembahkan maklumat kurikulum
·                penggalak aktiviti membaca dan kemahiran maklumat
·                pengembangan kemahiran pembelajaran kendiri
·                penyedia keperluan terkini teknologi pendidikan
·                penyedia perkhidmatan reprografi dan rakam salin
Ciri-ciri Pusat Sumber yang Berkesan:
·                warga sekolah tahu siapa pengurus pss
·                terdapat pelbagai aktiviti galakan penggunaan PSS
·                perkhidmatan dan koleksi digunakan dalam proses PdPc
·                lokasi PSS berada ditengah tengah kawasan sekolah supaya ia mudah dicari dan dikunjungi
·                warga sekolah faham bahawa PSS merupakan khimat membantu kurikulum
·                mempunyai koleksi yang sesuai, banyak, menarik dan terkini.
Pusat Sumber yang Berkesan:
·                 penggunaan
·                 kepimpinan
·                 kewangan
·                 kemudahan fizikal
·                 tenaga manusia
·                 koleksi bahan 
  
 Kesimpulannya:

        Pengurusan Sumber merujuk kepada sumber yang digunakan oleh guru bagi menarik minat pelajar untuk menguasai sesuatu topik pembelajaran. Dalam pendidikan, pengurusan sumber merujuk kepada pusat sumber iaitu Pusat Sumber Sekolah. Hal ini dimana, PSS memainkan peranan sebagai tempat mengumpul dan menyimpan bahan bacaan untuk para murid berdasarkan kepada objektif pusat sumber itu sendiri. Sesebuah pusat sumber itu dianggap sebagai berkesan berdasarkan kepada penggunaan, kepimpinan, kewangan, kemudahan fizikal dan koleksi bahan pusat sumber tersebut. Berdasarkan pemahaman saya dalam bab ini, sesebuah pusat sumber sekolah yang lengkap ialah pusat sumber yang mempunyai bahan dan perkakasan yang lengkap untuk kegunaan murid. Kesimpulannya, murid juga mengamalkan konsep pembelajaran berdasarkan sumber dimana ia dapat membantu murid untuk mengingkatkan keupayaan pengetahuan murid.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BAB 10: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

BAB 10:  PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA   Definisi Budaya   Budaya merujuk kepada ciri-ciri atau hasilan tingkah laku yang dipelajari oleh sekumpulan manusia daripada persekitaran sosialnya (Amir 2002). Definisi Pelbagai Budaya -Satu sistem kepercayaan dan tingkah laku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan kepelbagaian dalam kelompok sebuah organisasi atau masyarakat, mengakui dan menghargai perbezaan sosiobudaya, dan menggalakkan dan menerima sumbangan berterusan mereka dalam konteks dan budaya yang inklusif dalam organisasi atau masyarakat berkenaan. Teori Sosial Pelbagai Budaya terbahagi kepada 3 : 1.       Teori Melting Pot 1: Anglo Conformity Teori ini melihat individu dalam masyarakat secara hierarki, iaitu kumpulan majoriti dan minoriti. Sebagai contoh, apabila kumpulan majoriti adalah penganut agama A, maka kumpulan minoriti hendaklah mengikut agama golongan majoriti. Teori ini jelas tidak berpegang kepada prinsip demokrasi 2.       Melting Pot II: E

BAB 11: PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA

BAB 11: PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA Pengurusan murid pelbagai upaya Pengurusan murid pelbagai upaya merupakan satu langkah yang diambil untuk membantu murid-murid yang mengalami masalah dalam pembelajaran. Secara amnya, pengurusan murid pelbagai upaya ini lebih terarah kepada program pendidikan kahas yang dijalankan ke atas peajar-pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran sama ada secara fizikal atau mental. Pendidikan kahas itu sendiri merujuk kepada program yang dibentuk untuk memenuhi keperluan pendidikan murid-murid yang berkeperluan khas. Pendidikan khas juga merujuk kepada satu pendekatan, rancangan pendidikan, strategi, kaedah dan teknik untuk mengajar murid-murid istimewa kerana mereka tidak berupaya untuk mencapai target yang sepatutnya daripada program sekolah aliran perdana. Kajian mengeni pengurusan murid pelbagai upaya ini memfokuskan kepada empat topik perbincangan iaitu pemulihan, pengayaan, pelbagai kecerdasan dan berkeperluan khas. Program pemulihan dan pen

BAB 13: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

BAB 13: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENDAHULUAN Menurut (Shaarai, 2012)proses pembelajaran merupakan salah satu unsur penting untuk mencapai keberhasilan dalam pembelajaran. Pengurusan pembelajaran merangkumi segala persediaan seperti persediaan tempat pembelajaran yang kondusif. Menurut( Eng,2014)Alam pembelajaran bermaksud keaadan atau suasana belajar yang dapat merangsang minat belajar kanak- kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku ke arah positif dan daripada tidak tahu kepada tahu.Pengajaran merupakan suatu proses yang merangkumi aktiviti-aktiviti perancangan, pelaksanaan, penilaian, dan memberikan maklumbalas. 2.       ISI PENTING Terdapat tiga isi penting yang saya pelajari daripada topik ini. Antaranya adalah persediaan sebelum mengajar. Antara perkara yang perlu dittikberatkan sebelum masuk ke dalam kelas mestilah ilmu, peralatan, ruang dan  persediaan untuk mengajar didalam kelas. Sebelum guru masuk ke kelas mereka mestilah memastikan bahawa