BAB 5:
PENGURUSAN BILIK DARJAH
Definisi pengurusan bilik darjah:
satu proses pergerakan bilik darjah yang memerlukan kerjasama dan
campur tangan dari ahli organisasi tersebut bagi mencapai matlamat mereka
sendiri dan tugasnya adalah merancang, mengawal, mengarah dan memimpin.
-Kajian ini dilakukan untuk mengkaji bagaimana pengurusan
bilik darjah dilakukan di sekolah.
- Pengurusanbermaksudsatu proses
untukmendapatkanmendapatpenyertaan , kerjasama , dan campurtangan ahli untuk
mencapai objektif organisasi atau kumpulan , gerak kerjanya termasuk proses
menggelola, memimpin , mengarah dan mengawal ( Haji Samsudin bin Md Noor )
- Bilikdarjahmerupakantempat di mana murid segala
pembelajaran dan pengajaran berlaku.
-Pengurusanbilikdarjah yang berkesan mampu menjamin
perkembangan murid terutama dari segi akademik
- Juga merupakan faktor yang penting dalam mempengaruhi tahap
penglibatan murid dan tahap motivasi murid .
Lima elemen
pengurusan bilik darjah:
1) Merancang
2) Mengelola
3) Mengawal
5) Menjalin
hubungan guru - murid
Teknik Pengurusan
Bilik Darjah yang Berkesan:
• Memaklumkan murid mengenai peraturan di dalam bilik darjah
•Memberi peluang kepada murid untuk membuat peraturan
sendiri dan menyenaraikan konsekuens melanggarnya.
•Mempertimbangkan cara memberi ganjaran kepada murid.
•Menggunakan suara yang lembut tanpa menjerit atau memekik
untuk mendapatkan perhatian pelajarnya.
•Elakkan berdiri disuatu tempat.
•Berdiri dihadapan atau disisi murid yang suka mengganggu
kelas atau membuat kontek mata dengan mereka.
Langkah Mengatasi
Murid Masalah di dalam Kelas:
1) Bertegas dahulu berlembut
kemudian
2) Keadilan dalam
membuat keputusan
3) Elak konfrontasi
dengan murid bermasalah berhadapan murid lain
4) Memaklumkan
ekspektasi tinggi kepada murid
5)
Berikan peluang baru setiap hari terutama kepada pelajar yang nakal
Dasar Pengurusan
Kelas:
1) BUKU JADUAL
KEDATANGAN MURID (BJKM)
2) MURID BUKAN
WARGANEGARA (MBWN)
3) PENDAFTARAN MURID
BARU
4) MURID
KELUAR/BERTUKAR/BERPINDAH
5) PENGURUSAN DAN
ORGANISASI SEKOLAH
6) DASAR PENGURUSAN
DISIPLIN
7) DASAR KEBAJIKAN
MURID
8) DASAR KEBERSIHAN DAN
KESIHATAN
Ciri-ciri
pengurusan bilik darjah abad ke-21:
·
kempimpinan sekolah
·
pedagogi guru
·
sokongan ibubapa
·
sumber (media tools)
·
4 Cs:
-
Creativity
-
Collaboration
-
Communication
-
Critical Thinking
Pengurusan
bilik darjah abad ke-21 ini amatlah digalakkan di setiap sekolah kerana ia akan
menarik minat pelajar untuk belajar. Cara untuk menarik minat pelajar dengan
pengurusan bilik dengan darjah mengikut standard abad ke-21 ialah terdiri
daripada susn atur iaitu corak duduk murid dan fungsi (kumpulan, gaya
auditorium, seminar, bersemuka dan dll), makala dari aspek sosial wujudkan
peraturan wujudkan komunikasi dua hala dan yang terakhir ialah dari aspek emosi
iaitu kepimpinan guru (cara & gaya berbeza), orientasi tugas, suasana yang
penuh dengan aktiviti dan ruang untuk ekplorasi intelektual.
Faktor-faktor
yang mempengaruhi pengurusan bilik darjah ialah:
·
susun atur model SBC dan bilik darjah abad ke-21
·
peraturan bilik darjah
·
kemudahan asas pastikan ia berfungsi
·
sudut objektif
·
penggunaan kommputer & LCD
·
ICT
·
smart board
·
ruang paparan hasil kerja murid
·
parking lot
·
note book
·
ruang aktiviti disediakan
·
bahan yang disediakan oleh guru
·
sudut bacaan buku dan bacaan
Ciri-ciri
Guru Abad ke-21:
·
menguasai subjek atau kandungan kurikulum
·
mahir dan berketrampilan dalam pedagogi
·
memahami perkembangan murid dan menyayangi mereka
·
memahami psikologi pemikiran
·
memiliki kemahiran kaunseling
·
menggunakan teknologi terkini
Kesimpulan:
Kepentingan
pengurusan Bilik Darjah dalam pengajaran memang tidak dinafikan. Ianya
merupakan sebahagian daripada pengajaran itu sendiri. Andainya, pengurusan
bilik darjah tidak diberikan perhatian pengajaran sukar dilaksanakan dengan
lancar,pergerakan pelajar sukar dipantau, dan perhatian pelajar sukar diperolehi.
Akhirnya, pengajaran mungkin tidak seperti yang dirancang oleh guru.
Ulasan
Catat Ulasan