Langkau ke kandungan utama

BAB 5: PENGURUSAN BILIK DARJAH


BAB 5: PENGURUSAN BILIK DARJAH

Definisi pengurusan bilik darjah:
satu proses pergerakan bilik darjah yang memerlukan kerjasama dan campur tangan dari ahli organisasi tersebut bagi mencapai matlamat mereka sendiri dan tugasnya adalah merancang, mengawal, mengarah dan memimpin.


-Kajian ini dilakukan untuk mengkaji bagaimana pengurusan bilik darjah  dilakukan di sekolah.
- Pengurusanbermaksudsatu proses untukmendapatkanmendapatpenyertaan , kerjasama , dan campurtangan ahli untuk mencapai objektif organisasi atau kumpulan , gerak kerjanya termasuk proses menggelola, memimpin , mengarah dan mengawal ( Haji Samsudin bin Md Noor )
- Bilikdarjahmerupakantempat di mana murid segala pembelajaran dan pengajaran berlaku.
-Pengurusanbilikdarjah yang berkesan mampu menjamin perkembangan murid terutama dari segi akademik
- Juga merupakan faktor yang penting dalam mempengaruhi tahap penglibatan murid dan tahap motivasi murid .


Lima elemen pengurusan bilik darjah:
1) Merancang
2) Mengelola
3) Mengawal
4) Membuat refleksi
5)  Menjalin hubungan guru - murid

Teknik Pengurusan Bilik Darjah yang Berkesan:
Memaklumkan murid mengenai peraturan di dalam bilik darjah
Memberi peluang kepada murid untuk membuat peraturan sendiri dan menyenaraikan konsekuens melanggarnya.
Mempertimbangkan cara memberi ganjaran kepada murid.
Menggunakan suara yang lembut tanpa menjerit atau memekik untuk mendapatkan perhatian pelajarnya.
Elakkan berdiri disuatu tempat.
Berdiri dihadapan atau disisi murid yang suka mengganggu kelas atau membuat kontek mata dengan mereka.

Langkah Mengatasi Murid Masalah di dalam Kelas:
1) Bertegas dahulu berlembut kemudian
2) Keadilan dalam membuat keputusan
3) Elak konfrontasi dengan murid bermasalah berhadapan murid lain
4) Memaklumkan ekspektasi tinggi kepada murid
5) Berikan peluang baru setiap hari terutama kepada pelajar yang nakal

Dasar Pengurusan Kelas:
1) BUKU JADUAL KEDATANGAN MURID (BJKM)
2) MURID BUKAN WARGANEGARA (MBWN)
3) PENDAFTARAN MURID BARU
4) MURID KELUAR/BERTUKAR/BERPINDAH
5) PENGURUSAN DAN ORGANISASI SEKOLAH
6) DASAR PENGURUSAN DISIPLIN
7) DASAR KEBAJIKAN MURID
8) DASAR KEBERSIHAN DAN KESIHATAN


                           Ciri-ciri pengurusan bilik darjah abad ke-21:
·         kempimpinan sekolah
·         pedagogi guru
·         sokongan ibubapa
·         penglibatan murid
·         sumber (media tools)
·         4 Cs:
- Creativity
- Collaboration
- Communication
- Critical Thinking

Pengurusan bilik darjah abad ke-21 ini amatlah digalakkan di setiap sekolah kerana ia akan menarik minat pelajar untuk belajar. Cara untuk menarik minat pelajar dengan pengurusan bilik dengan darjah mengikut standard abad ke-21 ialah terdiri daripada susn atur iaitu corak duduk murid dan fungsi (kumpulan, gaya auditorium, seminar, bersemuka dan dll), makala dari aspek sosial wujudkan peraturan wujudkan komunikasi dua hala dan yang terakhir ialah dari aspek emosi iaitu kepimpinan guru (cara & gaya berbeza), orientasi tugas, suasana yang penuh dengan aktiviti dan ruang untuk ekplorasi intelektual.

     Faktor-faktor yang mempengaruhi pengurusan bilik darjah ialah:
·         susun atur model SBC dan bilik darjah abad ke-21
·         peraturan bilik darjah
·         kemudahan asas pastikan ia berfungsi
·         pengudaraan & pengcahayaan
·         sudut objektif
·         penggunaan kommputer & LCD
·         ICT
·         smart board
·         ruang paparan hasil kerja murid
·         parking lot
·         note book
·         ruang aktiviti disediakan
·         bahan yang disediakan oleh guru
·         sudut bacaan buku dan bacaan
      Ciri-ciri Guru Abad ke-21:
·         menguasai subjek atau kandungan kurikulum
·         mahir dan berketrampilan dalam pedagogi
·         memahami perkembangan murid dan menyayangi mereka
·         memahami psikologi pemikiran
·         memiliki kemahiran kaunseling
·         menggunakan teknologi terkini
Kesimpulan:

Kepentingan pengurusan Bilik Darjah dalam pengajaran memang tidak dinafikan. Ianya merupakan sebahagian daripada pengajaran itu sendiri. Andainya, pengurusan bilik darjah tidak diberikan perhatian pengajaran sukar dilaksanakan dengan lancar,pergerakan pelajar sukar dipantau, dan perhatian pelajar sukar diperolehi. Akhirnya, pengajaran mungkin tidak seperti yang dirancang oleh guru.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BAB 10: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

BAB 10:  PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA   Definisi Budaya   Budaya merujuk kepada ciri-ciri atau hasilan tingkah laku yang dipelajari oleh sekumpulan manusia daripada persekitaran sosialnya (Amir 2002). Definisi Pelbagai Budaya -Satu sistem kepercayaan dan tingkah laku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan kepelbagaian dalam kelompok sebuah organisasi atau masyarakat, mengakui dan menghargai perbezaan sosiobudaya, dan menggalakkan dan menerima sumbangan berterusan mereka dalam konteks dan budaya yang inklusif dalam organisasi atau masyarakat berkenaan. Teori Sosial Pelbagai Budaya terbahagi kepada 3 : 1.       Teori Melting Pot 1: Anglo Conformity Teori ini melihat individu dalam masyarakat secara hierarki, iaitu kumpulan majoriti dan minoriti. Sebagai contoh, apabila kumpulan majoriti adalah penganut agama A, maka kumpulan minoriti hendaklah mengikut agama golongan majoriti. Teori ini jelas tidak berpegang kepada prinsip demokrasi 2.       Melting Pot II: E

BAB 11: PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA

BAB 11: PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA Pengurusan murid pelbagai upaya Pengurusan murid pelbagai upaya merupakan satu langkah yang diambil untuk membantu murid-murid yang mengalami masalah dalam pembelajaran. Secara amnya, pengurusan murid pelbagai upaya ini lebih terarah kepada program pendidikan kahas yang dijalankan ke atas peajar-pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran sama ada secara fizikal atau mental. Pendidikan kahas itu sendiri merujuk kepada program yang dibentuk untuk memenuhi keperluan pendidikan murid-murid yang berkeperluan khas. Pendidikan khas juga merujuk kepada satu pendekatan, rancangan pendidikan, strategi, kaedah dan teknik untuk mengajar murid-murid istimewa kerana mereka tidak berupaya untuk mencapai target yang sepatutnya daripada program sekolah aliran perdana. Kajian mengeni pengurusan murid pelbagai upaya ini memfokuskan kepada empat topik perbincangan iaitu pemulihan, pengayaan, pelbagai kecerdasan dan berkeperluan khas. Program pemulihan dan pen

BAB 13: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

BAB 13: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENDAHULUAN Menurut (Shaarai, 2012)proses pembelajaran merupakan salah satu unsur penting untuk mencapai keberhasilan dalam pembelajaran. Pengurusan pembelajaran merangkumi segala persediaan seperti persediaan tempat pembelajaran yang kondusif. Menurut( Eng,2014)Alam pembelajaran bermaksud keaadan atau suasana belajar yang dapat merangsang minat belajar kanak- kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku ke arah positif dan daripada tidak tahu kepada tahu.Pengajaran merupakan suatu proses yang merangkumi aktiviti-aktiviti perancangan, pelaksanaan, penilaian, dan memberikan maklumbalas. 2.       ISI PENTING Terdapat tiga isi penting yang saya pelajari daripada topik ini. Antaranya adalah persediaan sebelum mengajar. Antara perkara yang perlu dittikberatkan sebelum masuk ke dalam kelas mestilah ilmu, peralatan, ruang dan  persediaan untuk mengajar didalam kelas. Sebelum guru masuk ke kelas mereka mestilah memastikan bahawa