Langkau ke kandungan utama

BAB 4: PENGURUSAN MURID


BAB 4: PENGURUSAN MURID

      ■Pengurusan murid merupakan salah satu bahagian daripada pentadbiran sekolah yang sangat penting, kerana ianya berkaitan dengan usaha untuk melahirkan murid yang berkualiti untuk membawa perubahan terhadap negara dalam pelbagai aspek pada masa hadapan. .
          ■  Guru Penolong Kanan Hal-Ehwal Murid menyelaraskan pengurusan murid daripada pelbagai aspek seperti disiplin, ko-kurikulum dan kurikulum melalui peranannya sebagai pemaju, pembantu, perancang, pemudahcara, penyelaras, pengawal, dan kaunselor yang boleh membantu memudahkan pengurusan murid.
     ■Pengurusan ini perlu dirancang dan dikaji dengan sebaiknya supaya urusan pentadbiran dapat berjalan dengan lancar tanpa timbul sebarang masalah dan kekeliruan.

      Pengurusan Murid ialah:
    1) Mengurus rekod pelajar
   2) Kesediaan murid belajar
   3) Memotivasikan pelajar

    Sistem-sistem Merekod Murid:
   1) Aplikasi Pengakalan Data Murid (APDM)
   2) Sistem Sahsiah Diri Murid (SSDM)
   3) Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS)
  4) Sistem Demerit
  5) Sistem Merit

  Tujuan Mengurus Rekod Murid:

1.Sebagai panduan kepada pelajar itu sendiri untuk mengetahui potensi masing- masing
2.Sebagai panduan kepada ibu bapa dalam memahami kemajuan dan kebolehan anak- anak mereka
    3.Menyediakan maklumat lengkap mengenai kemajuan pelajar dalam segala aspek perkembangan potensi (JERI)
4.Memantapkan sistem pengurusan murid di sekolah
5.Mengetahui perkembangan akademik, emosi, sahsiah dan tingkah laku murid

   Kesedian Murid Belajar:
   1) Kognitif
  2) Afektif
  3) Psikomotor

  Faktor Kesediaan Murid:
  1) Pengalaman
  2) Kematangan
   - Fizikal
   - Mental
   - Sosial
     - Emosi

  Konsep Memotivasikan Murid:
  Perangsang yang boleh membangkitkan dan meneruskan minat pelajar 
  untuk mencapai matlamat yang ditetapkan termasuk dari segi mengubah sikap,
  minat dan tingkah laku seseorang pelajar.

  Jenis-jenis Motivasi:
  1) Intrinsik -  
       Dorongan dan minat yang terdapat dalam diri seseorang murid untuk 
    melakukan sesuatu tanpa mengharapkan ganjaran.
   Berkait rapat dengan sifat semula jadi yang ada dalam diri seseorang murid
  
2) Ekstrinsik -  
  Motivasi yang dipengaruhi oleh faktor persekitaran atau eksternal seperti hukuman  dan hadiah.
   Mempunyai tujuan untuk mendapatkan sesuatu ganjaran.  

   Faktor Murid Kurang Bermotivasi:
   1) tidak mempunyai tujuan belajar
   2) masalah keluarga seperti penceraian atau pergaduhan
3)      persaingan yang tidak sihat di sekolah 
    4) faktor kewangan
   5) guru lebih suka menghukum dari mendidik
   6) ibubapa tidak memberi sokongan kepada anaknya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BAB 10: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

BAB 10:  PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA   Definisi Budaya   Budaya merujuk kepada ciri-ciri atau hasilan tingkah laku yang dipelajari oleh sekumpulan manusia daripada persekitaran sosialnya (Amir 2002). Definisi Pelbagai Budaya -Satu sistem kepercayaan dan tingkah laku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan kepelbagaian dalam kelompok sebuah organisasi atau masyarakat, mengakui dan menghargai perbezaan sosiobudaya, dan menggalakkan dan menerima sumbangan berterusan mereka dalam konteks dan budaya yang inklusif dalam organisasi atau masyarakat berkenaan. Teori Sosial Pelbagai Budaya terbahagi kepada 3 : 1.       Teori Melting Pot 1: Anglo Conformity Teori ini melihat individu dalam masyarakat secara hierarki, iaitu kumpulan majoriti dan minoriti. Sebagai contoh, apabila kumpulan majoriti adalah penganut agama A, maka kumpulan minoriti hendaklah mengikut agama golongan majoriti. Teori ini jelas tidak berpegang kepada prinsip demokrasi 2.       Melting Pot II: E

BAB 11: PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA

BAB 11: PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA Pengurusan murid pelbagai upaya Pengurusan murid pelbagai upaya merupakan satu langkah yang diambil untuk membantu murid-murid yang mengalami masalah dalam pembelajaran. Secara amnya, pengurusan murid pelbagai upaya ini lebih terarah kepada program pendidikan kahas yang dijalankan ke atas peajar-pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran sama ada secara fizikal atau mental. Pendidikan kahas itu sendiri merujuk kepada program yang dibentuk untuk memenuhi keperluan pendidikan murid-murid yang berkeperluan khas. Pendidikan khas juga merujuk kepada satu pendekatan, rancangan pendidikan, strategi, kaedah dan teknik untuk mengajar murid-murid istimewa kerana mereka tidak berupaya untuk mencapai target yang sepatutnya daripada program sekolah aliran perdana. Kajian mengeni pengurusan murid pelbagai upaya ini memfokuskan kepada empat topik perbincangan iaitu pemulihan, pengayaan, pelbagai kecerdasan dan berkeperluan khas. Program pemulihan dan pen

BAB 13: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

BAB 13: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENDAHULUAN Menurut (Shaarai, 2012)proses pembelajaran merupakan salah satu unsur penting untuk mencapai keberhasilan dalam pembelajaran. Pengurusan pembelajaran merangkumi segala persediaan seperti persediaan tempat pembelajaran yang kondusif. Menurut( Eng,2014)Alam pembelajaran bermaksud keaadan atau suasana belajar yang dapat merangsang minat belajar kanak- kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku ke arah positif dan daripada tidak tahu kepada tahu.Pengajaran merupakan suatu proses yang merangkumi aktiviti-aktiviti perancangan, pelaksanaan, penilaian, dan memberikan maklumbalas. 2.       ISI PENTING Terdapat tiga isi penting yang saya pelajari daripada topik ini. Antaranya adalah persediaan sebelum mengajar. Antara perkara yang perlu dittikberatkan sebelum masuk ke dalam kelas mestilah ilmu, peralatan, ruang dan  persediaan untuk mengajar didalam kelas. Sebelum guru masuk ke kelas mereka mestilah memastikan bahawa