BAB 4: PENGURUSAN MURID
■Pengurusan murid
merupakan salah satu bahagian daripada pentadbiran sekolah yang sangat penting,
kerana ianya berkaitan dengan usaha untuk melahirkan murid yang berkualiti
untuk membawa perubahan terhadap negara dalam pelbagai aspek pada masa hadapan.
.
■ Guru Penolong Kanan
Hal-Ehwal Murid menyelaraskan pengurusan murid daripada pelbagai aspek seperti
disiplin, ko-kurikulum dan kurikulum melalui peranannya sebagai pemaju,
pembantu, perancang, pemudahcara, penyelaras, pengawal, dan kaunselor yang
boleh membantu memudahkan pengurusan murid.
■Pengurusan ini perlu
dirancang dan dikaji dengan sebaiknya supaya urusan pentadbiran dapat berjalan
dengan lancar tanpa timbul sebarang masalah dan kekeliruan.
Pengurusan
Murid ialah:
1)
Mengurus rekod pelajar
2)
Kesediaan murid belajar
3)
Memotivasikan pelajar
Sistem-sistem
Merekod Murid:
1)
Aplikasi Pengakalan Data Murid (APDM)
2)
Sistem Sahsiah Diri Murid (SSDM)
3)
Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS)
4)
Sistem Demerit
5)
Sistem Merit
Tujuan
Mengurus Rekod Murid:
1.Sebagai panduan kepada
pelajar itu sendiri untuk mengetahui potensi masing- masing
2.Sebagai panduan kepada
ibu bapa dalam memahami kemajuan dan kebolehan anak- anak mereka
3.Menyediakan maklumat lengkap mengenai kemajuan pelajar dalam
segala aspek perkembangan potensi (JERI)
4.Memantapkan sistem
pengurusan murid di sekolah
5.Mengetahui perkembangan
akademik, emosi, sahsiah dan tingkah laku murid
Kesedian
Murid Belajar:
1)
Kognitif
2)
Afektif
3)
Psikomotor
Faktor
Kesediaan Murid:
1)
Pengalaman
2)
Kematangan
- Fizikal
- Mental
- Sosial
- Emosi
Konsep
Memotivasikan Murid:
Perangsang
yang boleh membangkitkan dan meneruskan minat pelajar
untuk
mencapai matlamat yang ditetapkan termasuk dari segi mengubah sikap,
minat
dan tingkah laku seseorang pelajar.
Jenis-jenis
Motivasi:
1)
Intrinsik -
Dorongan dan minat yang terdapat dalam diri seseorang murid untuk
melakukan
sesuatu tanpa mengharapkan ganjaran.
Berkait
rapat dengan sifat semula jadi yang ada dalam diri seseorang murid
2)
Ekstrinsik -
Motivasi
yang dipengaruhi oleh faktor persekitaran atau eksternal seperti hukuman
dan hadiah.
Mempunyai
tujuan untuk mendapatkan sesuatu ganjaran.
Faktor
Murid Kurang Bermotivasi:
1)
tidak mempunyai tujuan belajar
2)
masalah keluarga seperti penceraian atau pergaduhan
4)
faktor kewangan
5)
guru lebih suka menghukum dari mendidik
6)
ibubapa tidak memberi sokongan kepada anaknya.
Ulasan
Catat Ulasan